iStock-834734164.jpg

ARABULUCULUK HİZMETLERİ

Türkiye’de Arabuluculuk, 22.06.2012 tarihinde yürürlüğe giren Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu ile yürürlüğe girmiştir. Arabuluculuk, tarafların arasındaki uyuşmazlığın taraflarca belirlenecebilecek ya da mahkemelerin yönlendirmesi çerçevesinde belirlenecek tarafsız bir üçüncü kişi yardımı ile mahkemeye gitmeden ya da mahkemelerin yönlendirmesiyle yapılan müzakerelerle çözebilecekleri bir çözüm yoludur.

Arabuluculuk kurumunda taraflar tamamen iradi olarak taraflardan bağımsız üçüncü kişi önünde uyuşmazlığa ilişkin görüşmeler yapabileceklerdir. Bu görüşmelerin tamamı gizlilik prensibi çerçevesinde yürütülecek olması tarafların ticari sırları gibi sırlarının korunmasını sağlamaktadır. Taraflar diledikleri an görüşmeleri sonlandırıp yargı yoluna da başvurabileceklerdir.

Taraflar arasında yapılan sözleşmelerin de “Arabuluculuk Anlaşması” şeklinde yapılması imkanı bulunmaktadır. “Arabuluculuk Anlaşması” şeklinde yapılan bir sözleşmenin içeriği, Arabulucu tarafından onaylanmaktadır. Bu durumda, “Arabuluculuk Anlaşması” içeriğinde belirlenen maddeler konusunda taraflar bağlı olmakta, “Arabuluculuk Anlaşmasının” mahkeme kararı niteliğinde olması da dikkate alındığında, sözleşme maddelerinin doğrudan ilamlı icra takibine konu edilmesi imkanı sağlanmaktadır.

Beylikdüzü, Büyükçekmece, Esenyurt, Küçükçekmece, Avcılar, Bakırköy, Silivri, Çatalca ve İstanbul Avrupa yakası bölgelerinde faaliyet gösteren Avukat Arabulucu Fatma Hopikoğlu, İstanbul Büyükçekmece’de bulunan hukuk ofisinde arabuluculuk hizmeti sunmaktadır.

İŞE İADE DAVALARINDA ARABULUCULUK SÜRECİ

İş Mahkemeleri Kanununda yapılan değişiklikle 01.01.2018 tarihinden sonra açılacak işe iade davalarında dava açılmadan önce arabulucuya başvurma şartı getirilmiştir. Buna göre işe iade davalarında yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir:

İş sözleşmesi feshedilen işçi, fesih bildiriminde sebep gösterilmediği veya gösterilen sebebin geçerli bir sebep olmadığı iddiası ile fesih bildiriminin tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde işe iade talebiyle, arabulucuya başvurmak zorundadır. Arabuluculuk faaliyeti sonunda anlaşmaya varılamaması hâlinde, son tutanağın düzenlendiği tarihten itibaren, iki hafta içinde iş mahkemesinde dava açılabilir.

Arabulucuya başvurmaksızın doğrudan dava açılması sebebiyle davanın usulden reddi hâlinde red kararı taraflara resen tebliğ edilir. Kesinleşen red kararının da re'sen tebliğinden itibaren iki hafta içinde arabulucuya başvurulabilir.

• İşe iade davası açmadan işçi;

• Fesih bildirim tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde arabulucuya başvurmak zorundadır.

• Anlaşmaya varılamaması halinde son tutanağın düzenlendiği tarihten itibaren, iki hafta içinde iş mahkemesinde dava açılabilir.

• Taraflar anlaşıp uyuşmazlık aynı sürede iş mahkemesi yerine özel hakeme de götürülebilir.

• Arabulucuya başvurmadan dava açılırsa resen verilecek red kararından itibaren iki hafta içinde arabulucuya başvurulabilir.

7036 Sayılı İş Mahkemeleri Kanununun 3/17. Maddesinde yapılan “Arabuluculuk bürosuna başvurulmasından son tutanağın düzenlendiği tarihe kadar geçen sürede zamanaşımı durur ve hak düşürücü süre işlemez” şeklindeki düzenleme ile arabulucuya başvurulmasının, dava açma süresini ve hak düşürücü sürelerini durduracağı belirtilmiştir.